Obytný soubor na Vackově – etapa 9.

Popis a historie záměru

Poslední etapou zástavby na Vackově je patnáctipatrový věžový objekt. Je to jediná etapa, která nedostala platné územní rozhodnutí během éry starostky Hujové a v současnosti tak čeká na jeho vydání. Politická reprezentace se ale nyní od projektu distancuje (2019). Věž má prostý obdélníkový půdorys a celkem konvenční fasádu, dům není tak blízko hraně parku jako zóna A1 s dvanáctipatrovými domy. Právě v posledních etapách mají být služby v parteru či dokonce v prvních dvou podlažích a to prý dle toho, po čem bude u lidí v okolí poptávka.

Rizika a příležitosti záměru

Jediný výškový objekt dokončí celou čtvrť na Vackově. Hlavní rizika spočívají v blízkosti parku Židovské pece, což bude vytvářet problém jak při stínění parku – což bude mít dopad na možnou druhovou skladbu dřevin a rostlin v parku –, tak při kontaktu budoucích majitelů bytů s lidmi v parku. Při této výšce se samozřejmě bavíme též o zásahu do žižkovského panoramatu. Celá výstavba na Vackově přitom hrozí být velmi monofunkční a sloužit jako „noclehárna“ pro bohaté bez dostatku služeb a jiné potřebné veřejné vybavenosti. Developer se smluvně zavázal vystavět pro MČ třítřídní mateřskou školu, což je zřejmě podmíněno právě dokončením deváté etapy, se kterou ale MČ nesouhlasí.

Co se aktuálně děje

(podzim 2019)
V srpnu 2019 bylo vydáno územní rozhodnutí pro tento projekt. Městská část se proti tomuto rozhodnutí odvolala a spis tak nyní čeká na posouzení na Odboru stavebního řádu Magistrátu hl. m. Prahy.

Bytová čtvrť Nagano

Popis a historie záměru

V těsné blízkosti území Nákladového nádraží Žižkov zřejmě vznikne nižší bytová výstavba. Nahradí brownfield skrytý za stávajícími administrativními budovami Nagano (U Nákladového nádraží 6,8,10) ohraničený ulicemi Pod Kapličkou, Na Třebešíně a K Červenému dvoru.

Rizika a příležitosti záměru

Zatím nejsou známy žádné konkrétní architektonické plány ani objem výstavby či její hmoty. Z osobní schůzky na radnici Prahy 3 vyplývá, že by se mělo jednat o cca pětipodlažní převážně blokovou výstavbu. Investor deklaruje ochotu účastnit se příspěvku na veřejné vybavenosti.

Co se aktuálně děje

(podzim 2019)
Výbor pro územní rozvoj Prahy 3 schválil souhlas s podnětem na změnu územního plánu (prozatím bez určení koeficientu).
Geosan se účastní pravidelných kulatých stolů s náměstkem Hlaváčkem a zástupci Prahy 3. Probíhá zejména jednání o příspěvcích na veřejnou vybavenost a o prověřovací urbanisticko dopravní studii na celé území NNŽ.

(Stávající administrativní budovy, za nimiž se nachází zastavitelné pozemky.)

Bytová výstavba v severním cípu nákladového nádraží – Penta

Popis a historie záměru

Jedním ze čtyř velkých hráčů na nákladovém nádraží Žižkov v rámci změny územního plánu Z 2600/00 bude i developer Penta investments. Na svůj pozemek si na jaře 2019 uspořádali mezinárodní architektonickou soutěž, která získala certifikaci České komory architektů a vzešlo z ní jako vítěz studio Benthem Crouwel Architects.

Developer čeká na schválení změny územního plánu, ale o výstavbě má relativně dost podrobnou představu. Výškový akcent je celkem decentní v západní části území. (cca 10 pater), jinak má výstavba 5-7 pater a tvoří zejména velký přístupný vnitroblok. Podél Malešické ulice se předpokládá živý parter.

Rizika a příležitosti záměru

Urbanistické řešení prostoru je celkem smysluplné a kapacita území a výška zástavby se zdá adekvátní. Zdá se, že díky soutěži se opravdu podařilo najít velmi kvalitní – a zároveň nijak extravagantní – návrh pro příslušný pozemek. Jako největší hrozba se zdá přílišná monotematičnost architektonického jazyka a hrozící monofunkčnost území – rozhodně by zde pomohl tlak na živý parter a vznik i obecního bydlení, kulturní instituce či nějaké zajímavé děje ve vnitrobloku apod., aby čistá, ale přece jen typizovaná architektura neskončila jen jako „králíkárny“ k přespání. Z hlediska poměru zelených ploch vůči plochám zpevněným lze dosavadní řešení hodnotit relativně kladně.

Co se aktuálně děje

(podzim 2019)
Penta Investments se účastní pravidelných kulatých stolů s náměstkem Hlaváčkem a zástupci Prahy 3. Probíhá zejména jednání o příspěvcích na veřejnou vybavenost a o prověřovací urbanisticko dopravní studii na celé území NNŽ.

Stavba na místě bývalé telefonní ústředny v Olšanské ulici

Popis a historie záměru

Namísto stávajícího objektu bývalé telefonní ústředny z let 1972-79, která je jednou z nejznámějších dominant Žižkova, by měla vzniknout kapacitní bytová výstavba. Dnešní věž vysoká 78 metrů se stává pro developery vhodnou záminkou pro návrh dalších výškových budov.

Stávající stavba je zřejmě nerekonstruovatelná.V roce 2016 ji od PPF odkoupil Central Group a zahájil pořizování změny územního plánu, aby zde mohl stavět kapacitní bytovou výstavbu. V roce 2017 byla s městskou částí uzavřena smlouva, která slibuje vznik malé školky a výměnou za to má Praha 3 s budoucím projektem souhlasit. V roce 2019 se koná architektonická soutěž, která ovšem nemá posvěcení České komory architektů a jejíž druhé kolo je neanonymní. Vyhrává ji Eva Jiřičná s návrhem tří výškových budov a sousedního bloku s dvěma dalšími výškovými akcenty.

Rizika a příležitosti záměru

S tímto záměrem hrozí na Olšanské ulici vyrůst další obrovský monolitický obytný takřka monofunkční komplex, velmi podobný jako Central Park a novější Garden Towers. Směrem k Želivského ulici se navíc bloková struktura rozpadá v bodové výškové věže, což vytvoří zřejmě rozpačitý a měřítkem obrovský parter. Objekt – pokud v něm nebudou pouze byty pro spekulativní účely – bude znamenat další zátěž pro ulice v okolí – vyvolaná individuální automobilová doprava bude zřejmě obrovská. Vůle snižovat tranzit v přilehlých ulicích je přitom na hlavním městě a na PČR malá. Monofunkční výstavba může znamenat též další tlak na občanskou infrastrukturu. Projekt bude zřejmě komplikované projednat i kvůli památkové ochraně a zásahu do pražského panaromatu.

Co se aktuálně děje

(podzim 2019)
Změna územního plánu se prozatím dále pořizuje, takže developer zatím nemůže žádat o územní rozhodnutí.
Na zastupitelstvu 17. září 2019 schválilo zastupitelstvo Prahy 3 zásadní připomínku k pořizované změně územního plánu. Ta ve stručnosti znamená nesouhlas s koeficientem SV-S, dokud nebude existovat urbanisticko-dopravní studie na širší území ulice Olšanské. Náměstek Hlaváček na veřejné debatě v Aeru přislíbil vznik této studie.

Více infromací např. zde: http://praha3.zeleni.cz/ruzne/devitka-je-plna-s-kapacitni-vystavbou-v-olsanske-za-soucasnych-podminek-nemuzeme-souhlasit/

Polyfunkční dům Pitterova

Popis a historie záměru

Šestipodlažní polyfunkční dům v ulici Pitterova je umístěn na plochu označenou v územním plánu Prahy jako SV (všeobecně smíšené). V navrhovaném domě převládá bytová funkce doplněná o restauraci / kavárnu v přízemí. V navrhovaném řešení jsou na střeše navrženy střešní zahrady. Od druhého podlaží výše jsou navrženy byty. V přízemí jsou navrženy parkovací stání a občanská vybavenost (restaurace). V suterénu jsou navrženy garáže, přístupné rampou. Architektura navrženého objektu musí řešit nestandardně úzkou stavební parcelu, to však architekt převrací ve výhodu – jednotlivé byty mají okna na obě strany, jižní do ulice a severní do parku, a příčné větrání. Podle tvrzení architekta je navrhovaný dům v souladu se studií parku Parukářka zpracovanou architektonickým atelierem AP architekta Josefa Pleskota v roce 2017. Se studií vyjádřila souhlas radnice MČ Praha 3 v zimě 2017.

Rizika a příležitosti záměru

Málokdo by očekával, že se na tak úzkou parcelu vejde bytový dům. Svou kontrukcí a umístěním jistě bude vyvolávat kontroverze. Přínosem pro město může být, že developer nabízí po realizaci stavby přilehlé pozemky převést do jeho vlastnictví tak, aby sloužily pro zeleň, sport a rekreaci.

Nové žižkovské schody – polyfunkční dům

Popis a historie záměru

Nový polyfunkční dům (obchod, administrativa, bydlení) má vzniknout na pozemcích, které přímo přiléhají ke stávajícímu tělesu lávky přes Husitskou ulici (původně most železniční tratě). Na úrovni cyklostezky má být v domě umístěno občerstvení. Novostavba má mít 6 nadzemních podlaží a jedno podzemní, přičemž 2 podlaží vystupují na úroveň lávky. Podmínkou pro stavbu je změna územního plánu – rozšíření plochy SV. Městská část Praha 3 vydala v roce 2017 souhlas s touto změnou územního plánu.

Rizika a příležitosti záměru

Významným prvkem projektu je propojení ulice Husitská s cyklostezkou pomocí veřejného schodiště a bezbariérového výtahu. Projekt také řeší oživení cyklostezky posezením s herními prvky. Výstavbě má bohužel padnout za oběť historické schodiště, které vede z Husitské ulice do bývalé pasáže bytového domu směrem do Řehořovy ulice. Jde o jedno z nejkouzelnějších a nejfotogeničtějích míst Žižkova.

Trojlístek

Popis záměru

Novostavba bytového komplexu je v současnosti uvažována ve dvou variantách. V první variantě je komponován ze tří věží o výšce 17, 22 a 30 nadzemních podlaží (odtud Trojlístek), ve druhé variantě návrh uvažuje s umístěním čtyř samostatně stojících domů o 10 a 14 nadzemních podlažích. Kapacita záměru je cca 220 bytů a 300 parkovacích stání. Doplňující funkcí mají být pouze drobné obchodní plochy.

Historie záměru

Investor původně počítal pouze s variantou cca 100 metrů vysokého trojvěží. V rámci zjišťovacího řízení EIA mu však bylo uloženo zpracovat záměr v dalších variantách. Záměr navazuje na předchozí III etapy výstavby v této oblasti, tzv. Zelené město.

Rizika a příležitosti záměru

Navržený objekt se ve své první variantě zcela vymyká výškovým a objemovým parametrům okolní zástavby. Stavba může dramaticky poškodit krajinný ráz. Zelené město vč. Trojlístku představuje sídlištní formu zástavby na místě, kde mohla vzniknout zástavba tradiční městské formy s kvalitnějšími veřejnými prostranstvími a veřejnou vybaveností. V lokalitě je k dispozici pouze Kaufland, chybí mateřská a základní škola, zdravotnické či další služby.

Obytná čtvrť Jarov

Popis a historie záměru

Na území o rozloze tří hektarů se dnes nachází převážně administrativa, objekty autoservisů, dílen, logistických a distribučních center. V územním plánu je území v ploše VN – nerušící výroba. V minulosti sloužilo území jako stavební dvůr pro stavbu okrajových částí Prahy. Současný způsob využití neodpovídá charakteru a potřebám širšího centra Prahy a již několik let se jeho vlastníci snaží o změnu územního plánu převážně pro bytovou výstavbu. Změna je ale ještě ve fázi pořizování, přičemž fáze tzv. „Společného jednání“, ve kterém se dle zákona může zapojit i veřejnost, ještě nenastala.

V současnosti je území v majetku dvou společností: Amadeus real s. r. o. a Skupiny T. E., na návrhu pro celé území spolupracují Cigler architekti, Labor 13 a m4 architekti .

Urbanistická koncepce představená v lednu 2017 počítá s přeměnou ulice Na Jarově v lokální městskou třídu. K této ulici proto navrhuje smíšené využití s obchody, službami a lokálním městským centrem – malým náměstím. Profil ulice je zde rozšířený tak, aby chodníky mohly mít šířku alespoň 6 metrů umožňujících umístění stromořadí. Při ulici na Jarově je navržena kompaktní klasická zástavba s pevnou uliční čarou, východ území charakterizuje rozvolněnější zástavba odpovídající spíše charakteru Jarova. Základní výšková hladina je uvažována na hladině 6-7 podlaží, předpokládají se však i výškové dominanty odpovídající výšce sousedních panelových domů.

Mezitím byla vedení městské části představená aktualizovaná koncepce, která ale hlavní motivy konceptu z roku 2019 zachovává. Tato je ale zatím neveřejná. Městská část s vlastníky pozemků intenzivně jedná o představení veřejnosti a příspěvcích na veřejnou infrastrukturu (stav k červnu 2019).

Rizika a příležitosti záměru

Přeměna území na smíšené a obytné může pozitivně dotvořit okolní městskou strukturu, zlepšit prostupnost území a nabídnout nové lokální centrum se službami a atraktivními veřejnými prostory. Mezi hlavní rizika záměru lze zmínit objem generované dopravy, která se potenciálně může přenést do ulice Na Jarově sloužící jako spojnice mezi Malešickou a Koněvovou. Dopravní obsluze záměru může pomoci plánované vybudování tzv. Jarovské třídy – nové ulice spojující Malešickou a Českobrodskou, včetně tramvajové tratě směrem do Malešic.

Tak jako u jiných podobně velkých záměrů i zde hrozí riziko nedostatečného sociálního mixu a velké zátěže území monofunkční bytovou výstavbou pro vyšší střední třídu bez jiného dostupného bydlení. Městská část proto musí tlačit nejen na vznik dostupného bydlení, ale i na vznik dostatečné občanské vybavenosti v okolí výstavby, ideálně hrazené z peněz generovaných samotnou výstavbou.

Obytný soubor Na Vackove, zóna A2 / etapa 08

Popis a historie záměru

Projekt je poslední osmou etapou zástavby lokality na Vackově. Projekt počítá s výstavbou 4 samostatných objektů na částečně společné podnoži. Objekty mají zahrnovat 235 bytových jednotek, 7 ateliérů, 12 nebytových prostor v parteru a dvoutřídní mateřskou školku v přízemí objektu D. Ve stavbě by mělo najít nový domov 570 obyvatel.

Rizika a příležitosti záměru

Záměr představuje klasickou modernistickou solitérní výstavbu, nezaujme ani příliš neurazí. Zamýšlené náměstí v západní části nebude zřejmě plnit plnohodnotně zamýšlenou funkci. Záměrem developera je vymezit náměstí jako obytnou zónu s vozovkou v rovině dlažby a snížením rychlosti na 30 km/hod. To se však zřejmě nepodaří realizovat kvůli odporu Policie ČR, náměstí tak zůstane rozděleno třípruhovou komunikací s vjezdem do garáží. Umístění mateřské školky do přízemí bytového objektu bylo provedeno dodatečně na základě požadavku MČ Praha 3, provozní podmínky školky proto nebudou optimální. Zahrada školky má být situována na trojúhelníkovém pozemku východně od objektu D. Výše uvedeným nedostatkům šlo zabránit včas veřejně projednanou urbanistickou koncepcí celého území ze strany developera nebo pořízením územní studie ze strany hlavního města nebo městské části.

Bytový dům Pod Vítkovem

Popis a historie záměru

Pětipodlažní bytový dům má vzniknout v ulici Pod Vítkovem přímo u pěší a cyklo stezky na bývalé železniční trati. Bývalý vlastník Pražské služby a.s. využívaly pozemek jako odstavné parkoviště, v roce 2014 ho prodaly slovenskému developerovi a architektu Peteru Vavricovi. Ten chystá zástavbu proluky i naproti přes ulici.

Rizika a příležitosti záměru

Bytový dům poměrně citlivě zapadá do území a přirozeně dotváří blok domů. V současné architektuře není obvyklá sedlová střecha, jejíž volbu je třeba v kontextu starého Žižkova ocenit. Problematická je vazba přízemních podlaží k cyklostezce. Příprava stavby byla zahájena až po povolení stavby sousední rampy na cyklostezku. Byty v přízemí se k této stavbě otáčejí zády a vznikají zde uzavřené předzahrádky k bytům. Pro komunikaci stavby s okolím i pro oživení místa samotného by byl daleko vhodnější parter s gastro či jiným obchodním prostorem otevřeným směrem na cyklostezku.