Obytná čtvrť Jarov

Popis a historie záměru

Na území o rozloze tří hektarů se dnes nachází převážně administrativa, objekty autoservisů, dílen, logistických a distribučních center. V územním plánu je území v ploše VN – nerušící výroba. V minulosti sloužilo území jako stavební dvůr pro stavbu okrajových částí Prahy. Současný způsob využití neodpovídá charakteru a potřebám širšího centra Prahy a již několik let se jeho vlastníci snaží o změnu územního plánu převážně pro bytovou výstavbu. Změna je ale ještě ve fázi pořizování, přičemž fáze tzv. „Společného jednání“, ve kterém se dle zákona může zapojit i veřejnost, ještě nenastala.

V současnosti je území v majetku dvou společností: Amadeus real s. r. o. a Skupiny T. E., na návrhu pro celé území spolupracují architekti M1 architects s Cigler architekty.

Urbanistická koncepce představená v lednu 2017 počítá s přeměnou ulice Na Jarově v lokální městskou třídu. K této ulici proto navrhuje smíšené využití s obchody, službami a lokálním městským centrem – malým náměstím. Profil ulice je zde rozšířený tak, aby chodníky mohly mít šířku alespoň 6 metrů umožňujících umístění stromořadí. Při ulici na Jarově je navržena kompaktní klasická zástavba s pevnou uliční čarou, východ území charakterizuje rozvolněnější zástavba odpovídající spíše charakteru Jarova. Základní výšková hladina je uvažována na hladině 6-7 podlaží, předpokládají se však i výškové dominanty odpovídající výšce sousedních panelových domů.

Mezitím byla vedení městské části představená aktualizovaná koncepce, která ale hlavní motivy konceptu z roku 2019 zachovává. Tato je ale zatím neveřejná. Městská část s vlastníky pozemků intenzivně jedná o představení veřejnosti a příspěvcích na veřejnou infrastrukturu (stav k červnu 2019).

Rizika a příležitosti záměru

Přeměna území na smíšené a obytné může pozitivně dotvořit okolní městskou strukturu, zlepšit prostupnost území a nabídnout nové lokální centrum se službami a atraktivními veřejnými prostory. Mezi hlavní rizika záměru lze zmínit objem generované dopravy, která se potenciálně může přenést do ulice Na Jarově sloužící jako spojnice mezi Malešickou a Koněvovou. Dopravní obsluze záměru může pomoci plánované vybudování tzv. Jarovské třídy – nové ulice spojující Malešickou a Českobrodskou, včetně tramvajové tratě směrem do Malešic.

Tak jako u jiných podobně velkých záměrů i zde hrozí riziko nedostatečného sociálního mixu a velké zátěže území monofunkční bytovou výstavbou pro vyšší střední třídu bez jiného dostupného bydlení. Městská část proto musí tlačit nejen na vznik dostupného bydlení, ale i na vznik dostatečné občanské vybavenosti v okolí výstavby, ideálně hrazené z peněz generovaných samotnou výstavbou.

Něco tu nesedí nebo chybí? Napište nám.

Mapa kauz